Translate

søndag 28. juli 2013

Søndag og greier... :o)


På tide med en aldri så liten oppdatering her inne. Ser det er alt for lenge siden jeg blogga her sist. Så her er jeg igjen med en oppdatering siden april.

I mars var jeg var jeg inne på sykehuset og tok en stor brokk operasjon. Jeg tror selv at jeg også kan ha hatt gallesten anfall og at det var det smertene kom av da jeg ble innlagt av legevakten. Før jeg tok brokk operasjon, så fikk jeg CT. Der mente de at jeg hadde brokk og at det også var en cyste på venstre eggstokk. Jeg ble den gagn operert for brokken, da de ikke hadde ledige kirurger for å ta Cystene.

I mai var jeg inne og tok ikke en men faktisk to store cyster på størrelse med knyttnever begge to. Samtidig fikk jeg sterilisert meg. Havnet denne gangen inn dagen før operasjon med kraftige magesmerter. Det ble da konstatert at jeg hadde gallestensanfall  Det var og er noen forferdelige magesmerter. Jeg har født 3 barn og dette var garantert værre enn å fø! De sjekket opp om det var ledige kirurger for å fjærne galleblæra, men det var det ikke. Så var det bare å vente til det kom ny time. Siden jeg har gått med anfall hver uke, så ringte jeg sykehuset og sa at jeg kunne reise ut på kort varsel om det var noen som avbestilte.

Nå har jeg vert og tatt blodprøver jevnlig hos fastlege. Det viser seg at leverprøvene mine ikke er fine. Spurte hva verdien skulle ligge på der, men det var ikke godt å si, da ikke noen av de 3 prøvene var fine. Jeg tok nye prøver på mandag i denne uka.
Tirsdag ringte det ei koselig dame som ringte og sa at det var kommet en avbestilling. Jeg kunne komme ut på torsdag og ta prøver så ble det operasjon på fredag.
Onsdag ringte jeg legekontoret og spurte om prøvene mine...det viste seg at de hadde gått enda mer opp.... grrrrr. Så var det bare å ringe SUS igjen å snakke med de. (fastlegen sa at de ikke kunne operere meg om det sto stein fast i galle gangen... noe som stemmer) Joda...det ble utsettelse av operasjonen ! De skulle bestille MR til meg. Det er veldig få de klarer å utføre gastrosekopi på etter en GBP. Så var det å vente på MR...sokkk. Jeg hadde virkelig sett frem til å få bort disse mage smertene nå....

Torsdag i denne uka hadde jeg så kraftige magesmerter at de sterke smertestillende jeg hadde, tok ikke smertene...så var det tilbake til legevakten og der fikk jeg en injeksjon med voltaren. Legen der anbefalte innleggelse. Så bar det i ambulansen igjen og til Stavanger. Sprøyta jeg fikk på legevakten ... var det ikke virkning i før vi var på vei mot sykehuset. 
På SUS ble det konstatert at noen av blodprøvene mine var blitt forhøyet. Spesielt den som viser at gallen var begynt å gå ut i blodet mitt. Nå ble det fart på sakene du... MR skulle de prøve å fremskynde.
Fredag fikk jeg tatt MR. Etter MR fikk jeg spise og dra hjem. I neste uke ringer de og forteller meg hva svar de fant eller ikke fant på MR og hva som vil bli gjort videre. Kunne se ut som at jeg blir operert nå til uka. Det som skjer er at jeg muligens har en stein som stenger i gallegangen og den gallen som skulle gått ut i magesekken, går ut i blodet.
Hvordan jeg føler meg nå...tja.... rar i hele kroppen. Litt uggen. Klør i hender og armer til tider og nedre del av føttene. Er begynt å blir gul i øynene mine. 
Nå tørr jeg ikke annet enn å spise mat med MINST mulig fett i. Vil nødig ha ett nytt anfall av den typen jeg hadde.
Dette er en super Tupperware sak som jeg liker godt akkurat nå! Den pisker jeg egg i og det jeg ellers måtte ønske. Jeg bruker bare egg og gressløk/purreløk og litt salt. Rett i microen og etter bare ett par 2-3 min er det bare å ha på skiva. Kjempe godt!!

Vekten min går stadig nedover. den stoppet i dag på 68 kilo. Ergo har jeg gått ned 62 kilo. Det gjør ikke noe om vekta stopper nå. Er veldig fornøyd. 

Her en dag, var jeg faktisk å kjøpte meg ny kjole. Noe jeg ikke har gjort på over 20 år! Det var en kjole jeg var veldig fornøyd med. Jeg kan ikke fordra å prøve klær i butikken, så jeg tenkte... enten kommer jeg oppi den, eller så kommer jeg ikke opp i den. Kommer jeg IKKE opp i den... så sier jeg ikke at jeg har kjøpt den heller!!! Måtte jo prøve den da jeg kom hjem. Over hodet og ned...gikk veldig bra. Den satt helt fint på. Så var det av.... ble noen merkelige stillinger og rare bevegelser...men fikk den av....! phoooooooo!! Da jeg la kjolen på senga...oppdaget jeg til min store forskrekkelse............................ Glidelås fra nakken og langt ned på ryggen!!!!! Å du store hendelse for en flott oppfinnelse!!! hehe.

Jeg skulle egentlig hatt ferie, men funnet det best å sykemelde meg, siden formen ikke er bedre enn den er. Nå har jeg hatt ei OK helg med mat uten noe særlig fett. Er glad vi har teflon steikepanne. Da kan jeg steike mat, uten å bruke fett i det hele tatt. 

Dette var en liten oppdatering fra min side. En ting jeg må jegge til er.... jeg treger ABSOLUTT ikke på operasjonen  som jeg har tatt og de etterpå har gått sin gang uten noen problemer egentlig. Kjenner bare nå at jeg er såååå kler for å få gjort noe med galleblæra. De kan gjøre hva som helst med meg, bare værken forsvinner!!!

Ha en fortsatt super søndag.

Lill-Harriet

  

Ingen kommentarer:

Legg inn en kommentar