Translate

mandag 30. april 2012

Litt alvor..




Ja, litt alvor. Har hatt en prat med min kjære mor. Ho har i de senere år, vært veldig redd for at jeg skulle dø av overvekt. Selv synes jeg kanskje at ho så veldig grått på det. Men Ho har nok litt rett i det. En mor er en mor, enten man er 2 år eller 42 år! Vi er så heldige å ha overvekt på begge sidene i slekta. Legen jeg var hos på SUS, mente det ligger i genene våre. En mor er redd for å si sårende ord. For hvis det er noe som KAN såre, så må det vel være ord. Hvor ofte hører en ikke om noen som har lagt på seg og burde slanke seg. Jeg har selv gått forbi naboer på 17 mai, hvor de har sagt, ååå så stor hun er blitt. Har tenkt på det i etter tid, at jeg bare skulle snudd meg og sagt.. ja, men hørselen er i orden! Da tenker jeg det hadde vert stille en stund. Jeg ble ikke såret, men mer overrasket over kommentaren. 


Nå er jeg så heldig at jeg har humoren med meg. Noe jeg er veldig glad for. Det er kanskje ikke alle som har det. Jeg fleiper mer med vekta mi nå, enn det jeg gjorde tidligere. Det har nok noe med at jeg vet at jeg er på vei til ett bedre liv. Det å være tykk, er like fælt som å være for tynn. Det å slanke seg er ikke så enkelt som folk vil ha det til. Mange klager på at de må ta av 2-3-4 eller 5 kilo...det er jo bare blåbæra i mot det som jeg skal ned. Jeg håper å kunne ta av mellom 60 og 70 kilo. De som ikke har noe godt å si om andre... burde ti stille! Neste gang du får lyst å si noe om vekta til naboen, ungdommer eller noen du kjenner....fei først for din egen dør, før du prøver å feie for andres dør. 


Jeg kjenner også at jeg blir varm når det er snakk om høyde og vekt på skolen. Det er jeg ikke noe for. Helt greit at det har det på barne-kontrollene, men helt u-nødvendig på skolene. Det er mange barn der som sliter med sitt utseende. Hva er noe av grunnen til det? Jo...stopp opp litt og se på reklamen i blader og tv. Det er tynne modeller som ser ut som ett klokkespill, når de går i bikini. Bikkjene slikker seg rundt munnen når de går forbi...de kjenner bein lukta....Offf... ikke noen sjans for at bikkjene kjenner bein lukt her i gården. hehe. (dette ble satt litt på spissen, men jeg tror du skjønner hva jeg mener.) Hvorfor skal alle være innenfor "normalen"  


Dette ble ett litt annerledes innlegg her, enn det jeg har brukt å legge ut...samtidig som det er godt å lette på lokket!

4 kommentarer:

  1. Helt enig i det du skriver... Er veldig sårende å få høre hvor stor en har blitt... ikke alle som tenker over det dessverre.
    Jeg får stadig vekk høre at det er jo bare å gå turer å spise ett sunt kosthold osv.. men det er ikke bare når en skal ned 60-70 kg...
    Alltid godt å lette litt på lokket ;)

    SvarSlett
  2. Takk for kommentaren din Linn. i 2009 gikk jeg masse og passet veldig på hva jeg puttet i munnen min. Jeg raste ned 35 kilo på 5 mnd. Det var utrolig gøy! Men jeg gikk lei all gåingen og det hele gikk til hodet på meg. Når jeg var hos legen på SUS, sa han at jeg hadde aldri klart å holde vekta mi der nede uten at jeg hadde fortsatt med turene hver dag på en time og spise det jeg gjorde. Det ligger i genene. Det som gjorde at jeg gikk opp igjen...var nok at jeg gikk lei hele greia. Når en går 100% på jobb, har familie, hus og hjem skal det noe til at en orker det stresset. Har du fått noen dato?
    Klem og ha en strålende dag!

    SvarSlett
  3. Veldig bra innlegg Lill-Harriet :) Liker at du er så ærlig. Mener at folk må innse hvordan det er for oss å gå på gaten å høre ting om hvor store vi er. Det virker jo som om de tror at hørselen også er dårlig sånn som du sier.
    Nå er det ikke lenge igjen til din dag :) Så kjekt :) Går det greit på kuren?
    Klem :)

    SvarSlett
  4. Hei og takk for at du svarte innlegge mitt. ja, det er utrolig mange tanker en går rundt med når en er "stor". For mange kan det være en stor ting å kunne gå i butikken eller ut blant folk! Mange synest jeg burde tenke seg om GRUNDIG! Joda, selve kuren går rimelig bra. Etter at de har endra litt på den, går det enda bedre å drikke det. Nå er det bare 12-13 dager igjen..så det minker fort. Stor klem til deg også ;o)

    SvarSlett